بهداشتی و درمانی

چطور با اضافه وزن و چاقی حیوان خانگی خود مقابله کنیم

مشکل چاقی در حیوانات خانگی

این یک حقیقت پذیرفته شده است که اضافه وزن و چاقی به سرعت در جوامع بشری و در نتیجه مصرف غذاها و تنقلات پر کالری و تحرک پایین همراه با کاهش سوخت و ساز و مصرف انرژی، در حال افزایش است. از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته همین روند را در جمعیت حیوانات خانگی و به ویژه در نژادهای خاصی از سگ ها و گربه ها می توان مشاهده کرد. اما چه عواملی منجر به بروز پدیده چاقی در حیوانات خانگی شده و راهکار مقابله با آن چیست؟ برای درک بهتر این موضوع در ادامه این پست با ما همراه باشید.

رفتار تغذیه ای

اگرچه حیوانات خانگی ما در طول هزاران سالی که در اطراف انسان بوده اند به طور قابل توجهی تکامل یافته اند، بسیاری از رفتارهای تغذیه اجدادی آنها هنوز هم امروزه قابل مشاهده است. گربه ها بطور غریزی، معمولاً با شکار طعمه در طول شب و روز غذا به دست می آورند و غذای خود را در حالی که تازه و گرم هست، مصرف می کنند. علاوه بر این، گربه های اهلی ترجیح می دهند که وعده های غذایی کوچک و مکرر از غذای تازه سرو شده بخورند. گربه‌ها همچنین می‌توانند به طور کلی مصرف غذای خود را تعدیل کنند تا نیازهای انرژی خود را برآورده کنند و بنابراین، تا زمانی که غذا از نظر تغذیه‌ای متعادل و با کیفیت بالا باشد، نباید اضافه وزن داشته باشند.

گربه
سگ

این درحالی است که سگ ها از گذشته بسیار دور، از بقایای شکار دیگر حیوانات را مصرف می کردند و یا لاشه حیواناتی که به طور طبیعی مرده بودند، را می خوردند و بنابراین مجبور بودند تا جایی که ممکن است در کوتاه‌ترین زمان ممکن غذا مصرف کنند، زیرا رقابت درون دسته سگ ها معمولاً شدید است. نکته جالب اینجاست که اینگونه رفتارها و برخی از این ویژگی‌ها را هنوز در بین سگ‌های امروزی نیز می‌بینیم، و بنابراین زمانی که تمرکز آن‌ها بجای طعم و مزه غذا بر روی خوردن حجم بیشتری از غذاست، شاهد افزایش سرعت و حجم خوردن غذا در کناریکدیگر هستیم.

آنچه که مسلم است رفتار غریزی گربه ها و سگ ها، نقش مهمی در حفظ تعادل وزن بدن آنها ایفا می نماید و بنابراین یکی از راه های مقابله با چاقی در حیوانات، اصلاح رفتارهای تغذیه ای آنها با تنظیم زمان و مکان خوردن بنحوی است که با غریزه و طبیعت آنها سازگاری داشته باشد.

اصلاح رفتارهای غذایی منطبق با طبیعت ذاتی حیوان خانگی، یکی از راه های مقابله با چاقی در سگ ها و گربه ها می باشد.

ایجاد تعادل در انرژی

ایجاد تعادل در مصرف انرژی

همه حیوانات برای رشد و تحرک به انرژی نیاز دارند، اما تا دو سوم، انرژی آنها در اثر سوخت و ساز و متابولیسم بدن و ​​تولید گرما مصرف می شود. با افزایش میزان تحرک، انرژی مورد نیاز نیز به همان میزان افزایش می یابد. یک سگ پرتحرک و فعال ممکن است دو برابر بیشتر از یک سگ کم تحرک، به مصرف کالری نیاز داشته باشد. علاوه بر این، برخی از نژادها میزان سوخت و ساز بدنی و متابولیسم آنها در حالت استراحت نیز بالاتراز سایر نژادهاست و بنابراین نیاز انرژی آنها به طور طبیعی بالاتر است. برای مثال، یک گریت دین هنگام استراحت دو برابر بیشتر از یک نیوفاندلند به کالری نیاز دارد و یا یک گربه سیامی در مقایسه با یک گربه پرشین، به مصرف کالری بسیاری بیشتری نیازمند است.

همه غذاهای خوب و با کیفیت حیوانات خانگی، حاوی راهنمای دقیق تغذیه در بسته های خود هستند که به دقت میزان کالری غذا و انرژی مورد نیاز حیوانات خانگی ما در وزن های مختلف را محاسبه و ارائه کرده اند.

مطالعه و شناخت نوع نژاد حیوان خانگی و میزان نیاز روزانه  آن به انرژی و کالری، کمک قابل توجهی در انتخاب نوع و حجم غذای آن و پیشگیری از چاقی می کند.

ایجاد حس سیری

افزایش وزن و چاقی به طور کلی، ناشی از سه عامل اصلی است:

  • سوخت و ساز پایین و مصرف ناکافی انرژی – ورزش و تحرک بسیار کم؛
  • داشتن استعداد افزایش وزن – نژادهای خاص و شرایط فیزیکی می توانند خطر چاقی را افزایش دهند؛
  • دریافت کالری بیش از حد – مصرف بیش از حد غذا یا خوردن زیاد غذاهای نامناسب و پرکالری.

در بسیاری از موارد نمی توان دو عامل اول را به راحتی کنترل کرد. سبک زندگی امروزه ما، کمبود وقت، فضاهای کوچک آپارتمان ها، همراه با محدودیت های حضور حیوانات در فضای باز، همگی عواملی هستند که می توانند تحرک پایین تر حیوانات خانگی را در شهرها رقم بزنند. از سوی دیگر، خصوصیات ذاتی نژادهای مختلف سگ و گربه که آنها را مستعد چاقی و اضافه وزن می کند نیز قابل اصلاح و پیشگیری نیستند. بنابراین بنظر می رسد که می بایست برای مقابله با اضافه وزن و حفظ  سلامت حیوان خانگی خود تمرکزمان را بر روی عامل سوم قرار دهیم.

همانطور که قبلاً ذکر شد، بیشتر سگ ها به طور طبیعی همه غذای خود را می خورند، زیرا به شکل غریزی نگران این موضوع هستند وعده غذایی بعدی که خواهند خورد کی و کجا خواهد بود! بنابراین پیشنهاد می شود فیبر به رژیم غذایی آنها اضافه شود و از غذاهای فیبردار برای آنها استفاده شود زیرا اثر کاهنده کالری داشته و از اضافه وزن جلوگیری می کند. برخی از چربی سوزها حاوی مواد غنی از فیبرهای محلول هستند. فیبر باعث افزایش چربی سوزی نمی شود اما به کنترل اشتها کمک زیاید می کند و فیبر محلول می تواند به جلوگیری از جذب بخشی از چربی غذاهایی که حیوان می خورد، کمک کند. برخی از مواد غنی از فیبر رایج در مکمل ها عبارتند از بتا گلوکان ها و گلوکومانان. بنابراین یکی از راه های مقابله با چاقی، استفاده از غذاهایی است که فیبر بیشتر و چربی و کربوهیدارت دارند که قابلیت هضم و جذب کمتری داشته باشد.

محصولات زیادی در فروشگاه پت برتر وجود دارند که حاوی فیبر بالا جهت افزایش سیری پذیری و کنترل اشتهای حیوان خانگی شما می شوند. غذای خشک گربه مینو با طعم مرغ و غذای خشک گربه بالغ جوسرا مدل کاریزمو دو نمونه از این محصولات هستند. با جستجوی عبارت سیری و کاهش اشتها، فهرست کاملتری از محصولات کاهش اشتها را می توانید در فروشگاه پت برتر مشاهده کنید.

کاهش احساس گرسنگی را می توان از طریق چربی و کربوهیدرات هایی که قابلیت هضم کمی دارند مدیریت کرد.

ال کارنیتین

انرژی اضافی به عنوان چربی در بدن ذخیره می شود و هنگامی که انرژی اضافی مورد نیاز است، چربی بسیج شده و به میتوکندری‌های «چربی سوز» در سلول های بدن منتقل می شود. ال کارنیتین یک ماده مغذی مهم است که انتقال این چربی ها را از طریق دیواره میتوکندری تسهیل می کند و همچنین به حذف مشتقات جانبی متابولیک کمک می کند. با افزایش سطح کارنیتین در بدن می توان سرعت و کارایی متابولیسم و چربی سوزی را افزایش داد که درنتیجه به کاهش وزن کمک می کند. بنابراین مصرف غذاهایی که حاوی ال کارنیتن است به چربی سوزی بیشتر و حفظ تعادل وزنی در حیوان خانگی کمک می کند.

دو نمونه از محصولاتی که با ارائه سطح مناسبی از ال کارنیتین، به افزایش متابولیسم حیوان خانگی شما کمک می کنند، غذای خشک سگ بالغ اورلاندو مدل سنسیتیو و غذای خشک گربه بالغ ویلووی می باشد که در اینجا ارائه شده  اند. با جستجوی عبارت ال کارنیتین، محصولات بیشتری را می توانید در فروشگاه پت برتر با خاصیت چربی سوزی و ایجاد تعادل وزن مشاهده کنید.

غذاهایی که حاوی ال کارنیتن است به چربی سوزی بیشتر و حفظ تعادل وزنی در حیوان خانگی ما کمک می کنند.

کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D

اگرچه می دانیم که کلسیم و ویتامین D در حفظ سلامت استخوان‌ها مهم هستند، اما در حفظ چربی بدن نیز نقش دارند. ویتامین D ساخت ماهیچه ها و ایجاد و نگهداری سلول های چربی را تحریک می کند. داشتن سوء تغذیه منجربه کاهش بافت‌های ماهیچه ای بدن و رسوب نامنظم چربی در بدن می گردد. از سوی دیگر کلسیم نقش های متعددی در حفظ سلامت بدن دارد و تحقیقات نشان می دهد که باعث افزایش دفع چربی از بدن می شود. تصور می شود که کلسیم به چربی‌های اشباع متصل می شود تا ترکیبات غیرقابل هضم تولید کند که از طریق دستگاه گوارش به مدفوع می رسد. کلسیم همچنین برای بسیاری از فرآیندهای متابولیک ضروری است. بنابراین مصرف غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D به افزایش چربی سوزی و کاهش اضافه وزن کمک می کند.

عصاره‌های گیاهی

گیاهان زیادی در تغذیه حیوانات خانگی و به دلیل فواید سلامتی که دارند، استفاده می شوند. در این میان گیاهی هستند که مصرف آنها  می تواند به مدیریت وزن حیوان خانگی نیز کمک کنند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که عصاره‌های سرشار از کاتچین، مانند اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) و اسید گالیک، می‌توانند متابولیسم را افزایش داده و اکسیداسیون چربی را تحریک کنند. کاتچین، یک فنل دارای خواص اکسیداسیونی است که منجر به حذف رادیکال های آزاد در بدن می شود. رادیکادل های آزاد عامل های اکسید کننده قوی در بدن هستند که به عنوان عامل انواع مختلف بیماری ها، پیری و چین و چروک شناخته می شوند. از سوی دیگر مطالعات زیادی نشان می دهد که خوردن کاتچین، منجر به افزایش مصرف کالری سالم در بدن حیوان شده و چربی بدن و سیستم گوارش آن را کاهش می دهد. کاتچین جذب شده به جریان خون، به سلول های کبد منتقل می شود و به افزایش متابولیسم چربی کمک می کند.

نمونه‌های معروف این عصاره چای سبز و دانه انگور است. سایر گیاهان مانند زنجبیل نیز می توانند متابولیسم را افزایش دهند، در حالی که ادویه هایی مانند دارچین با کنترل قند خون مرتبط هستند. دانه پسیلیوم همچنین از هضم حمایت می کند و خروجی انرژی کنترل شده ای را فراهم می کند. بنابراین افزودن غذاهایی با ترکیبات گیاهی چربی سوز به رژیم غذایی حیوانات، یکی از راه های مقابله با اضافه وزن در آنها به شمار می رود.

عصاره های گیاهی

افزودن غذاهایی با ترکیبات گیاهی چربی سوز به رژیم غذایی حیوانات، یکی از راه های مقابله با اضافه وزن آنها به شمار می رود.

آب

هیدراتاسیون صحیح برای عملکرد صحیح و کارآمد تمام فرآیندهای متابولیک بدن ضروری است. هیدراتاسیون به معنی رساندن مایع (آب) به بدن فردی است که دچار کم آبی و اتلاف زیاد مایعات شده است. آب نقش مستقیمی در توانایی بدن حیوان برای چربی سوزی دارد. فرآیند لیپولیز (تجزیه چربی) نیازمند آب است. اولین مرحله در فرآیند تجزیه چربی، هیدرولیز نامیده می شود که اساسا برای تجزیه چربی، آب می بایست به آن اضافه می شود. بدون وجود آب، از نظر جسمی تجزیه چربی برای بدن حیوان غیر ممکن است، بنابراین نوشیدن آب را ادامه دهید و از آنجا که سگ ها و گربه ها به اندازه ۵ درصد از وزن بدن خود در روز نیازمند آب هستند، بنابراین تأمین آب تازه و تمیز یکی از ضروریات تغدیه روزانه حیوان خانگی با وعده های غذایی است، موردی که اغلب نادیده گرفته می شود.

مطالب مرتبط

یک فکر در مورد “چطور با اضافه وزن و چاقی حیوان خانگی خود مقابله کنیم

  1. ممنون مطلب کاربردی و مفیدی بود

  2. عباس گفت:

    بنظرم با این وضعیت تورم بعید می دونم گربه من اصلا بخواد اضافه وزن پیدا کنه چه برسه بخواد چاق بشه

دیدگاهتان را بنویسید